Kooste mediavaikuttamisen viikosta

                                                             

Viikon sisältö

76 nuorta osallistui Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt -hankkeen puitteissa järjestetylle Mediavaikuttamisen viikolle lokakuussa 2011. Kun lisäksi huomioidaan Mikkelin lukion osallisuuspäivän kaikkiin työpajoihin osallistuneet nuoret, nousee viikolle osallistuneiden nuorten määrä yli 300 nuoreen. Lisäksi Pieksämäellä järjestettyihin Pelit ja nuoren arki-seminaaritilaisuuksiin osallistui yli 100 henkeä, joista suurin osa oli toisen ja korkea-asteen opiskelijoita Pieksämäen alueen oppilaitoksista. Viikolle osallistuneet nuoret olivat Mikkelin ja Pieksämäen lukioista ja ammattiopistoista, Otavan Opistosta ja Mikkelin työpajoilta. Viikon sisältöä nuoret ideoivat alusta alkaen yhdessä viikkoa toteuttaneiden ammattilaisten kanssa. Mikkelin lukion oppilaskunnan hallituksen kanssa pidettiin kaksi suunnittelupajaa. Samoin Pieksämäellä viikon järjestäjät nuorisotoimi ja Diak pitivät videopajaan osallistuneiden nuorten kanssa kolme suunnittelukokousta. Suunnittelua tehtiin myös facebookin välityksellä.

Viikon aikana järjestettiin videotyöpaja nuorille Pieksämäellä yhteistyössä Pieksämäen nuorisotoimen, Diak Idän ja Curly ry:n kanssa. Nuoret tekivät videon nuorten pelaamisesta ja halusivat sen avulla muuttaa aikuisten stereotypioita nuorten pelaamisesta. Video esitettiin Pelit ja nuoren arki-seminaaritilaisuuksissa muulle yleisölle ja huomioitiin Itä-Suomen alueuutisissa TV:ssä ja radiossa. Seminaaritilaisuuksissa nuorten ja heidän tekemänsä videon julkistamisen lisäksi puhui kehittäjä-lehtori Päivi Timonen HUMAKista aiheenaan verkkonuorisotyö ja kouluttaja Timo Vilen Mannerheimin lastensuojeluliitosta. Hän puhui pelaamisen aiheuttamista riippuvuuksista ja vaikutuksista. HUMAK on Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt -hankkeen osatoteuttaja ja MLL yhteistyökumppani.

Mikkelin lukiolla järjestettiin Osallisuuspäivä, jonka teemoina olivat osallisuus ja mediavaikuttaminen. Päivä järjestettiin lukion 2.luokkalaisille ja Otavan Opiston maahanmuuttajalinjan nuorille. Nuoret osallistuivat päivän aikana noin 15 erilaiseen työpajaan päivän teemoihin liittyen. Työpajoista viisi järjestettiin hankkeen puitteissa: Osallistu niin et alistu, fotomaraton, digitarina, sosiaalisen median paja sekä musiikkivideopaja. Ensimmäisessä nuoret pohtivat eri keinoin osallisuutta ja sitä miten oma ääni saadaan kuuluviin, fotomaratonissa teemana oli kuvata Mikkeliä ”Minun Mikkelini” teemalla eri aiheita apua käyttäen. Valokuvia otettiin esimerkiksi aiheista: vanhuus, yksinäisyys, vanhanaikainen jne.

Digitarinapajassa nuoret saivat mahdollisuuden pohtia kokemuksiaan kouluympäristöstään jonkin seuraavan käsitteen avulla: pelko, onni, ahdistus, uskallus ja vapaus. Heille annettiin ennakkotehtäväksi kirjoittaa 2000 mittainen tarina kokemuksistaan jonkin edellä mainitun käsitteen valossa ja ottaa valokuvia tarinaansa tukemaan. Tämän pohjalta he työstivät varsinaisessa pajassa pareittain digitarinan. Digitaalisessa tarinankerronnassa (digital storytelling) luodaan henkilökohtaisia tarinoita yhdistelemällä visuaalista materiaalia, omaa puhetta ja muita ääniä. Lopputuloksena syntyy eheä digitaalinen esitys. Pajaa veti digitarinakouluttaja Hanna Mehtonen-Rinne.

Sosiaalisen median pajassa nuoret opettelivat sosiaalisen median uusia mahdollisuuksia tekemällä prezi-esityksiä kouluviihtyisyyden teemasta. Teeman lukion oppilaskunnan hallituksen edustajat olivat valinneet etukäteen. Pajaa veti kehittäjä-lehtori Päivi Timonen HUMAKista.

Musiikkivideopajassa nuoret käsikirjoittivat ja kuvasivat kaksi musiikkivideota, joista toinen tehtiin Mytologia-yhtyeelle.  Pajaa ohjasi lehtori Tomi Numento Mikkelin ammattikorkeakoulusta.

Viikon lopuksi lukiolla järjestetty sosiaalisen median paja järjestettiin vielä Mikkelin työpajojen nuorille ja heidän ohjaajille. Pajaa veti Päivi Timonen.

 

Viikon palaute

Toteutimme hankkeesta järjestettyihin pajoihin osallistuneille nuorille palautekyselyn, johon vastasi 37 nuorta eli noin hankkeesta järjestettyihin toimenpiteisiin osallistuneista nuorista. 16 vastanneista oli osallistunut jompaankumpaan sosiaalisen median pajaan, seitsemän Pieksämäen videotyöpajaan, kuusi Osallistu niin et alistu-pajaan, viisi musiikkivideopajaan ja kolme fotomaratoniin. Odotukset viikon ja pajan sisällöstä täyttyivät täydellisesti 22 nuoren kohdalla ja lähestulkoon 14 nuoren kohdalla. Nuorten mediataidot vahvistuivat monipuolisesti: he kertoivat oppineensa kuvaamista, esiintymistä, idean näkyväksi tekemistä muille, tekijänoikeuksia, editointia, uutta sosiaalisesta mediasta jne.

26 vastanneista totesi vaikuttamistaitonsa vahvistuneen ja kysymykseen, miten he vastasivat esimerkiksi että tietävät paremmin omat oikeutensa, saivat uusia näkökulmia eri aiheisiin, löysivät uusia vaikuttamiskanavia ja työvälineitä, oppivat osallisuudesta ja vaikuttamisesta.

Nuorilta tiedusteltiin, miten he voisivat parhaiten vaikuttaa median avulla, mihin he vastasivat mm. seuraavaa: kuvilla, olemalla rehti, blogin pitämisellä, facebookissa, juttujen tai mainosten avulla, propagandalla, kirjoittamalla lehteen foorumeille jne., sosiaalisessa mediassa, mediatapahtumiin osallistumalla, videolla, puheella TV:ssä tai radiossa, aloitekanavalla.

Nuoret haluaisivat oppia tulevaisuudessa lisää valokuvausta, videota, kirjoittamista, itseilmaisua, kuvankäsittelyä ja editointia, sosiaalista mediaa, mediavaikuttamista älypuhelimilla ja syvemmin viikon pajoissa tekemiään asioita.

Mediavaikuttamisella nuoret ymmärtävät mielipiteen ilmaisua, kuvien ja videoiden julkaisua netissä, tiedon jakamista median kautta, yhteydenpitoa netissä, median avulla ihmisiin vetoamista, vaikuttamista facebookissa ja muissa sosiaalisissa medioissa ja keskustelufoorumeilla ja ylipäänsä asioihin osallistumista ja vaikuttamista.

Mediavaikuttamisen viikko medioissa

Viikko sai hyvin huomiota eri medioissa. Pieksämäen nuorten video pääsi 19.10 Itä-Suomen alueuutisiin televisiossa ja Etelä-Savon radion uutisiin. Lisäksi Pieksämäen viikon tapahtumista kirjoitettiin Pieksämäen lehdessä. Mikkelin lukion Osallisuuspäivä nappasi Länsi-Savon etusivun paikan 21.20. Lisäksi päivästä oli juttu Mikkelin Kaupunkilehdessä ja valtakunnallisessa Opettaja-lehdessä. Viikosta on kerrottu osana hanketta Nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden kansallisilla kehittämispäivillä Oulussa lokakuussa 2011, nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden verkkolehti Koordinaatin lokakuun 2011 numerossa sekä Kasvatustieteiden päivillä Joensuussa Mediakasvatuksen teemaryhmässä marraskuussa 2011.

 

1.12.2011

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: